Wednesday 26 September 2012

Pecahan

 Rancangan Pengajaran Harian (RPH) Tahun 2
Nombor dan Operasi (Pecahan)
ASSURE
Penerangan
A-Analyse Learners
(Analisis Pelajar )
ü  Murid-murid tahun 2 yang mempunyai 20 orang.
ü  Murid dapat mengenal pasti konsep pecahan, iaitu pembahagian sama rata.
ü  Murid dapat membezakan pengangka dan penyebut.
ü  Murid pernah belajar pecahan ‘setengah’ dikenali sebagai satu perdua dan pecahan ‘suku’ dikenali sebagai satu perempat.
ü  Gaya pembelajaran murid lebih kepada Teori Kecerdasan Howard Gardner. Guru menyediakan aktiviti bermain “Lompat Si Katak Lompat” yang memerlukan murid melompat untuk murid yang berkecerdasan kinestatik.
ü  Kami telah menggunakan teori pembelajaran “belajar secara bermain” yang diutarakan oleh  Maria Montessori. Kami memahami kesemulajadian kanak – kanak adalah bermain lalu kami telah menggunakan teori ini untuk menyampaikan isi pelajaran kami.

S-State Objectives
(Nyatakan Objektif)
Pada akhir pengajaran & pembelajaran pelajar dapat:
ü  Menamakan pecahan wajar yang pengangkanya hingga 9 dan penyebutnya 10.
S-Select Methods,Media & Materials
(Pilih Kaedah,Media & Bahan Sumber)
ü  Komputer riba 
ü  Pembesar suara
ü  Permaidani Pecahan
ü  Topeng muka katak
ü  Gula – gula
ü  Kad – kad pecahan yang berlainan nilainya dari satu persepuluh hingga sepuluh persepuluh
ü  Klip video
ü  Perisian Hot Potato
ü  Perisian e-magazine
U-Utilize Media & Materials
(Guna Media & Bahan Sumber)
ü  Memastikan kesesuaian kegunaan bahan sumber dan media di dalam kelas dan menyemak sebelum kelas dimulakan
ü  Menggunakan komputer riba serta LCD untuk menayangkan video supaya dapat menarik minat murid untuk memasuki pelajaran pada hari tersebut. Ia juga akan menarik perhatian murid. Murid akan lebih faham dan tumpu perhatian.
ü  Penggunaan pembesar suara untuk membolehkan murid mendengar audio dari video.
ü  Menggunakan bahan 3D iaitu Permaidani Pecahan dalam aktiviti permainan untuk meyedarkan murid penggunaan pecahan dalam kehidupan.
ü  Penggunaan bahan 2D iaitu kad – kad pecahan untuk menarik minat murid untuk belajar. Sekiranya pembelajaran hanya berlaku di atas permukaan buku teks ataupun buku latihan ia akan membosankan murid.
ü  Penggunaan bahan 2D iaitu topeng muka katak adalah untuk merekakan situasi permainan tersebut sepuaya murid – murid aktif dalam permainan tersebut.
ü  Penggunaan bahan maujud iaitu gula – gula adalah sebagai hadiah. Pemberian hadiah terutamanya benda yang murid – murid sukai akan memotivasikan murid untuk mengambil bahagian dalam proses permainan tersebut.
ü  Penggunaan perisian Hot Potato dan e-magazine adalah untuk memberikan sedikit perubahan dari segi penilaian. Penilaian selalunya berbentuk kertas, murid dikehendaki menjawab di atas kertas. Sekiranya menggunakan perisian – perisian ini, murid akan mendapat pengalaman yang baru.
R-Require Learner Participation
(Libatkan pelajar dalam pembelajaran)
ü  Soal Jawab sentiasa berlaku semasa kelas dijalankan supaya murid dapat memberi perhatian dan guru boleh menyemak kefahaman murid.
ü  Permainan “Lompat Si Katak Lompat” yang memerlukan semua murid terlibat dalam permainan tersebut secara individu.
E-Evaluate and Revise
(Nilai dan Semak Semula)
ü  Latihan pengukuhan diberi kepada murid.
ü  Penilaian dibuat semasa murid membuat latihan.
ü  Peneguhan diberi kepada murid.
















































































Rancangan Pengajaran Harian
Matematik Tahun 2


                    




Tarikh                                     
9 Oktober 2012
Hari                                          
Selasa
Mata Pelajaran
Matematik
Tahun           
2 Maju
Masa
8.00-9.00 pagi
Bilangan Murid
20 murid (8 Lelaki 12 Perempuan)
Tajuk
Nombor dan Operasi
Bidang Pembelajaran
Pecahan
Objektif Pembelajaran
Menamakan pecahan wajar
Hasil Pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
                      i.        Menamakan pecahan wajar yang pengangkanya hingga 9 dan penyebutnya 10.
Pengetahuan Sedia Ada
                  i. Murid dapat mengenal pasti konsep pecahan, iaitu pembahagian sama rata.
                       ii.         Murid dapat membezakan pengangka dan penyebut.
Kosakata/Terminologi
Satu persepuluh, dua persepuluh, tiga persepuluh, empat persepuluh, lima persepuluh, enam persepuluh, tujuh persepuluh, lapan persepuluh, sembilan persepuluh, sepuluh persepuluh.
Kemahiran Berfikir
Membanding dan membeza, Menganalisis, Menghubung kait.
Bahan Sumber P&P
Permaidani Pecahan,  Topeng muka katak, gula – gula, kad – kad pecahan yang berlainan nilainya dari satu persepuluh hingga sepuluh persepuluh, klip video, perisian Hot Potato, perisian e-magazine.
Nilai Murni
Bekerjasama, Bertolak – ansur, tolong – menolong.


  
       
PERINGKAT/MASA
ISI KANDUNGAN PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Set Induksi
( 5 min )

Video set induksi
1.    Guru menunjukkan tayangan video sebagai pengenalan terhadap konsep pecahan.
2.    Guru membantu murid mengingat kembali setengah dan suku, bagaimana untuk menamakannya dalam bahasa Matematik.
BSPP:
Klip video

Kemahiran Berfikir:
Membanding dan membeza
Menganalisis


Perkembangan:

Langkah 1
( 10 min )

Video Pecahan
Soalan 1:  Dalam video ini, ibu telah membahagikan coklat kepada berapa bahagian?
Jawapan 1: Sepuluh.
Soalan 2 : Ain telah mengambil berapa bahagian?
Jawapan 2:  Tiga.
Soalan 3: Bagaimanakah kita menamakan pecahan ini?
Jawapan 3: Tiga persepuluh.
1.    Guru akan menayangkan video.
2.    Guru akan menggunakan teknik penyoalan untuk membimbing murid mengatakan pecahan berdasarkan video tersebut.
3.    Selepas murid berjaya menamakan pecahan yang terdapat dalam video tadi, guru akan membimbing murid menamakan pecahan dari satu persepuluh sehingga sepuluh persepuluh.

Perhatian: Guru perlu menegaskan bahawa sepuluh persepuluh ialah satu.
BSPP:
Klip video

Kemahiran Berfikir:
Menghubung kait

Nilai murni:
Bertolak – ansur

Terminologi:
Satu persepuluh, dua persepuluh, tiga persepuluh, empat persepuluh, lima persepuluh,
enam persepuluh,
tujuh persepuluh,
lapan persepuluh,
sembilan persepuluh,
sepuluh persepuluh.

Langkah 2
( 15 min )
Cerita:
Pada suatu hari, ibu katak telah membeli sebotol gula – gula. Dia mengagihkan gula – gula itu kepada anak – anaknya. Anak – anaknya adalah banyak. Oleh itu, ibu katak membuat keputusan untuk memberikan gula – gula tersebut seorang demi seorang dengan menjalankan satu pertandingan. Apakah pertandingan tersebut? Apa yang katak pandai buat? Katak adalah pandai melompat. Ibu katak ingin membahagikan gula – gula tersebut kepada anak – anaknya yang melompat dengan cepat sekali apabila namanya dipanggil.
Guru: Hari ini, cikgulah ibu katak, siapa nak jadi anak katak dan makan gula – gula?
Murid – murid : Cikgu, saya nak.
Guru: Setiap anak saya ada nama, inilah nama – nama anda (kad – kad pecahan).
Kad pecahan

Topeng muka katak

1.    Setiap murid akan dibagikan kad pecahan yang berlainan (satu persepuluh hingga sepuluh persepuluh).
2.    Guru akan menjalankan aktiviti “Lompat Si Katak Lompat”
3.    Guru akan memainkan peranan sebagai ibu katak, guru akan memakai topeng katak dan murid – murid sebagai anak katak.
4.    Murid – murid perlu datang ke hadapan kelas untuk menjalankan aktiviti, guru akan memberikan mereka kad pecahan masing – masing sebagai nama anak – anak katak.
5.    Guru akan meminta semua murid mengcangkung seperti katak di lantai.
6.    Anak – anak katak perlu lompat dengan pantas sekali untuk mendapatkan hadiah daripada ibu katak.
7.    Apabila ibu katak menamakan sesuatu pecahan dalam lingkungan satu persepuluh hingga sepuluh persepuluh, anak – anak  katak yang mempunyai pecahan tersebut perlu  lompat dengan cepat sekali.
8.    Anak katak yang paling cepat akan mendapatkan sebiji gula – gula dan boleh kembali ke tempat duduk dan melihat murid – murid lain untuk bermain.
9.    Selepas semua murid selesai melompat, akhirlah aktiviti tersebut.
BSPP:
Topeng muka katak, gula – gula sebenar, kad – kad pecahan yang berlainaan nilainya dari satu persepuluh hingga ke sepuluh persepuluh.
Kemahiran Berfikir:
Mengumpul dan membeza
Menghubungkait
Nilai murni:
Bertolak – ansur


















Langkah 3
( 10 min )
Soalan tajuk pecahan yang dijadikan soalan kuiz dalam perisian Hot Potatoes.




JQuiz
1.    Guru akan membawa murid ke makmal komputer untuk menjalankan aktiviti penilaian.
2.    Guru akan menjalankan penilaian dengan menggunakan perisian Hot Potatoes.
3.    Guru akan menjalankan kuiz dengan perisian Hot Potatoes.
BSPP:
Perisian Hot Potatoes


Kemahiran Berfikir:
Menghubung kait


Terminologi:
Kuiz


Nilai Murni:
Bekerjasama
Tolong – menolong
Langkah 4
(10 minit)
Permainan ini merupakan satu permainan yang menguji daya ingatan. Murid akan ditunjukkan 9 keping gambar – gambar pecahan selama 9 saat. Selepas itu, gambar – gambar kad itu akan terbalik dan murid diminta mengingat kembali gambar – gambar tersebut yang manakah berpadanan dengan nilai pecahan yang dipaparkan.

1.    Selepas penilaian dijalankan dengan perisian Hot Potatoes.
2.    Guru akan membenarkan murid bermain permainan menguji daya ingatan yang berkaitan dengan pembelajaran hari tersebut dengan menggunakan perisian e-magazine.
BSSP:
e-magazine

Kemahiran Berfikir:
Membanding dan membeza


Nilai Murni:
Bertolak – ansur
Bekerjasama

Penutup
(10 min)
Permainan sebagai pengukuhan.







Permaidani pecahan
1.    Murid akan dibahagi kepada 2 kumpulan besar, setiap kumpulan perlu ada 10 orang ahlinya.
2.    Ahli kumpulan A akan berdiri di Permaidani Pecahan untuk menunjukkan gambaran pecahan bagi kumpulan B.
3.    Kumpulan B akan menamakan pecahan tersebut.
4.    Selepas itu, ahli kumpulan B akan berdiri di Permaidani Pecahan untuk menunjukkan gambaran pecahan bagi kumpulan A.
5.    Kumpulan A akan menamakan pecahan tersebut.
6.    Kelas akan berakhir dengan permainan ini.
BSPP:
Permaidani Pecahan

Kemahiran Berfikir:
Menghubung kait

Nilai Murni:
Bekerjasama


\
Video Induksi


Video Langkah Pertama




Powerpoint Sesi P&P



Permainan E-Magazine -Tekan untuk download

Latihan Hot Potatoes -Tekan untuk download


Disediakan oleh: Abirami ,Tee Sha Ney ,Mah Shen Jian ,Tan Wei Jian

1 comment:

  1. Apabila anda upload bahan dari google drive, pastikan beri kebenaran supaya pengguna yang klik pautan (link) yang dibuat boleh berkongsi bahan dengan kumpulan anda

    ReplyDelete